Přeskočit na: Hlavní nabídku ~ Konec stránky


Urbanistický návrh lokality Čína

Řešené území, jehož název je lokalita Čína, je součástí pražské městské části Vysočany, která se v dřívějších dobách specializovala na průmysl. Většina podniků v lokalitě již zanikla nebo není využívána. Území je celkově značně zanedbáno a zdevastováno.

Architektonická situace lokalita ČínaŘešené území, jehož název je lokalita Čína, je součástí pražské městské části Vysočany, která se v dřívějších dobách specializovala na průmysl. Většina podniků v lokalitě již zanikla nebo není využívána. Území je celkově značně zanedbáno a zdevastováno. Na mnoha místech se nacházejí černé skládky v podobě vyhozeného nábytku, starých ledniček, televizorů a ostatních nepotřebných věcí. Plochu protíná několik zpevněných betonových komunikací, které byly kdysi využívané. Zbylý prostor pokrývá nízká a středně vysoká náletová zeleň ve velmi neudržované podobě. Místy se nacházejí různé navršené suťové a škvárové odložené materiály. Zbylé objekty, které se zde nachází působí také velmi rušivě. Jedná se o výkup surovin, který sám o sobě působí jako jedna velká skládka odpadu nebo různé rekreační chatičky. V současné době území slouží spíše jako přechodné bydliště sociálně nejslabších vrstev obyvatel. Lokalita Čína se nachází v relativní blízkosti centra města Prahy. Území je, co se týče městské hromadné dopravy, velmi dobře obslouženo. Z levé strany lemuje území tramvajová trať se dvěma zastávkami. Nejbližší autobusová zastávka je asi 3 minuty chůze na severovýchodu území a nedaleko jsou dvě stanice metra - Kolbenova a Hloubětín. Území lemují dvě velice frekventované komunikace - ze severu ulice Kolbenova  az jihu ulice Poděbradská.

Perspektiva od vjezduNávrh zástavby v zadaném území vychází z platného územního plánu. Lokalita je limitována již zmíněnými faktory. Zástavba je nízkopodlažní s velkým množstvím navržené zeleně. V území je třeba vyřešit absenci vjezdu do území.  Východiskem ze složité situace je nově navržená komunikace směrem z jihu z ulice Poděbradská. Stávající tramvajová trať bude o několik metrů přeložena, aby se vešla do vymezeného prostoru jak komunikace tak tramvajové koleje. Dále budou odstraněny zbytky objektů, které se v území nacházejí. Jedná se v prvé řadě o sběrné suroviny a za hranicí území o betonárku. Zbytky zahrádkářské kolonie na severovýchodě území budou zrušeny v další etapě výstavby v tomto území. Územní plán pro tuto část stanovuje využití zástavbou všeobecně smíšenou.

Navrženou zástavbu nejvíce ovlivňuje tvar území, který představuje půlkruh. Půdorysně zástavba tvoří dvě soustředné kružnice, mezi kterými vede obslužná komunikace. Středem území směrem od severovýchodu na jihozápad probíhá pomyslná osa, kolem které je zástavba souměrná. Osou vede hlavní pěší napojení skrz území na městskou hromadnou dopravu na sever a směrem na jih k rekreačním a oddychovým oblastem kolem řeky Rokytky. Kolem pomyslné osy jsou komponována všechna zajímavá místa v území – jezírko, park, hřiště, dětské hřiště, pěší stezka a v neposlední řadě sem směřují všechny objekty.

Perspektiva od hřištěTyp a podlažnost zástavby byl volen dle územního plánu. Vnější půlkruh zástavby tvoří izolované  bytové domy jednoduchého obdélníkového tvaru, které mají pět podlaží a suterén. Půdorysný rozměr objektů je cca 25x55 metrů. Poslední podlaží bytových domů je navrženo jako ustupující. Na západě půlkruh zakončuje jednopodlažní mateřská školka rozdělená na dvě hmoty s velkým oploceným pozemkem a jižní orientací. Kapacita mateřské školky je navržena pro dvě třídy tj. 60 dětí a malý společenský sál. Na opačné straně, při vjezdu do území, půlkruh zakončuje sportovní zařízení, které má dvě podlaží. Náplní sportovního zařízení jsou dvě hřiště na tenis, tři hřiště na volejbal, bowlingové dráhy a zázemí sportoviště. Sportovní areál není oplocený, a není ani volně přístupný. V prvním bytovém domě u vjezdu se nachází malý obchod s potravinami a smíšeným zbožím. Před obchodem je situovaný menší veřejný prostor s posezením. Vnější půlkruh zástavby výrazně ovlivňuje ochranné pásmo metra, na němž se smí stavět pouze za zvláštních povolení. Zástavbu vnějšího půlkruhu ovlivňuje též bezpečnostní pásmo plynovodu, které probíhá kolem sportovního areálu. Vnitřní půlkruh zástavby představují pouze bytové domy o čtyřech nadzemních podlažích a jenom podzemním podlaží. Hmotu bytových domů tvoří jednoduchý kubus. Poslední podlaží je též navrženo ustupující.

Perspektiva od MSŘešené území obsluhuje slepá půlkruhová komunikace, která vede středem zástavby. Její šířka je šest metrů a po obou stranách jí lemují 2,5 metrů široká krátkodobá parkovací místa. Ulici ukončují na obou koncích otáčecí prostory ve tvaru písmene T s deseti krátkodobými parkovacími místy. Kolem komunikace se nachází čtyři rampové sjezdy do podzemních garáží. Každý sjezd je společný několika bytovým domům. Kapacita parkovacích míst je spočtena dle apitola C. bilance návrhu). Parkovací místa lemující obslužnou komunikaci jsou v nepravidelných intervalech děleny zatravněnými úseky se středně vzrostlým stromořadím.

Celková perspektiva lokalityNavržené bydlení je určeno především movitějším rodinám s dětmi. Koncept spočívá v uplatnění rozvolněné zástavby, která zajišťuje soukromí a obklopuje jí množství zeleně. Přestože se území dalo kapacitně využít mnohem lépe, je úmyslně volena zástavba, která nebude působit stísněným dojmem. Příjemné bydlení doplňuje množství zajímavých míst. Místo setkání tvoří jezírko situované v centru celého území a zároveň v centru zástavby. Kolem jezírka jsou rozestavěna místa pro posezení a procházky. V centru dění je též umístěno velké dětské hřiště s množstvím prolézaček a volně přístupné hřiště pro míčové hry. Pěší cesty od jezírka se napojují jižním směrem na cyklostezku. Ta je vedena místem bývalé vlečky, kopíruje tok řeky a kolem dokola celé zastavované území. V různých místech se k ní napojují jiné cyklostezky. Celá střední a jižní část lokality slouží jako odpočinková, proto je doplněna o vzrostlé stromy. Stromová alej vedoucí skrz území se napojuje na alej vedoucí kolem cyklostezky.

Architektonicky je zástavba ztvárněna tak, aby působila elegantně a zároveň vesele. Barevný základ objektů tvoří tmavě šedá až černá barva s tmavě hnědou barvou. Tyto elegantní a nadčasové barvy doplňují barvy veselé a jasné – červená, zelená a bílá. Bytové domy jsou koncipovány tak, že poslední patro ustupuje o dva metry na každé straně a překrývá ho o metr a půl rovná střecha. Přízemí taktéž ustupuje směrem dovnitř o půl metru na každé straně. Ke každému bytu v domě náleží lodžie nebo terasa. V posledních podlažích čtyřpatrových bytových domů jsou umístěny velice luxusní byty o výměře cca 200m s velikými krytými terasami. Barevná kombinace obytných domů je volena dvojí. Objekty na vnějším okruhu jsou hnědé s kontrastní zelenou barvou a objekty na vnitřním okruhu jsou šedé s kontrastní červenou barvou. Bytové domy jsou doplněny moderními prvky probarveného skla a oceli. U všech bytových domů je  kladen důraz na optimální oslunění a zajištění dostatečného soukromí. Minimální odstupová vzdálenost mezi jednotlivými objekty je 25 metrů, avšak ve většině případů je vzdálenost mnohem větší. Sportovní zařízení, které tvoří jednoduchý kubus, je barvy jasně červené s ocelovými doplňky. Mateřská školka na opačném konci území je složena ze dvou hmot. Vyšší tmavě červená hmota slouží jako zázemí školky a hmota nižší bílá je určena pro denní místnosti. K mateřské školce náleží pozemek o rozloze cca 1400m. Jeho orientace je severojižní.

Celková perspektiva lokality Funkcni situace Širší vztahy Problémový výkres Regulativy

zpět na portfolio